هادی حجازی‌فر: امیدوارم اثری مستقل برای شهدای ارتش بسازم

هادی حجازی‌فر: امیدوارم اثری مستقل برای شهدای ارتش بسازم

هادی حجازی‌فر، نویسنده و کارگردان سریال تلویزیونی عاشورا گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران خیلی همکاری خوبی با ما داشتند و پای کار آمدند تا ما بتوانیم بخشی از اتفاقی که افتاده بود را به تصویر بکشیم.

کارگردان با تاکید بر این که ارتش در تولید سریال عاشورا، برای ما سنگ تمام گذاشت، افزود: از امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش به خاطر دستور ویژه‌ای که برای همکاری صادر کردند، قدردانی می‌کنم. الان هم روزهای پایانی فیلم‌برداری سریال است و مجموعه ارتش و سپاه به لحاظ نیرو و تجهیزات کمک بسیاری می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که سریال عاشورا تا چه اندازه توانسته دلاوری‌های ارتش را به نمایش بگذارد، گفت: شخصیت اصلی قصه، شهید مهدی باکری و لشکر عاشورا است و طبعا کار، بیشتر نزدیک به آنها است. اما چون آنها در مکان‌هایی عملیات کردند که بین ارتش و سپاه مشترک بوده است، فکر می‌کنم به حدی که امکانش را داشتیم و اتفاق افتاده بود، دلاوری‌های ارتش را نشان داده‌ایم. من از ابتدا ذهنیت و نگاهم به سمت ارتش بود و تلاش می‌کنم چیزی از چشمم جانماند. فکر می‌کنم تا حدی توانسته باشم ادای دین کوچکی به این دوستان کرده باشم.

هادی حجازی‌فر: امیدوارم اثری مستقل برای شهدای ارتش بسازم

امیدوارم روزی برسد که با یک نگاه درست و با انتخاب قصه‌هایی که به شدت دراماتیک هستند، با محوریت شخصیت‌های شهدای شاخص ارتش چه بزرگانی که شهید شدند و چه حتی سربازان وظیفه‌ای که از غرب تا جنوب جنگیدند یک کار مستقل و دراماتیک بسازم.

وی که نویسندگی این اثر را نیز به عهده دارد درباره مراحل نگارش فیلم‌نامه خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوان یک اتفاق واقعی به تصویر دربیاید، پژوهش میدانی انجام دادم و خودم رفتم و همرزمان شهید باکری را پیدا کردم. بی‌شمار مصاحبه‌هایی که از قبل وجود داشت، چه به صورت تصویری یا مکتوب را ملاحظه کردم و همچنین اسناد موجود در مرکز اسناد دفاع مقدس را نیز مورد بررسی قرار دادم.

اکثر افراد حاضر در پروژه از چهره‌های تازه در سینما و تلویزیون هستند و برای این کار افراد کارکرده و باتجربه در تئاتر را مورد استفاده قرار دادیم. البته این انتخاب باتوجه به وجود شباهت‌های ظاهری و فضای رئالیستی کار انجام شده است.

کارگردان سریال شهید باکری در ادامه با اشاره به تولید بزرگ این اثر گفت: پایه سریال در ۷ قسمت درباره سال‌های ۶۱ و ۶۲ و عملیات‌های بدر و خیبر است. دوستانی که کمترین آشنایی را با این دو عملیات داشته باشند متوجه می‌شوند که حجم تجهیزات و صحنه، چه برای دشمن و چه برای نیروهای خودی چقدر زیاد بوده است. این عملیات‌ها به صورت آبی خاکی بوده و مخصوصا در عملیات خیبر که با آن حجم از جابه‌جایی نیرو توسط هوانیروز انجام شده است، لذا نیاز بود تا ما بتوانیم با یک پشتیبانی خوب بخش‌های کوچکی از آن را نشان دهیم.

حجازی‌فر درباره پخش سریال شهید باکری افزود: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم کار را برای سالگرد شهید باکری در اسفند آماده پخش کنیم. امیدواریم بتوانیم مراحل فنی سریال را ظرف یک یا دو ماه آینده به اتمام برسانیم تا کار به پخش برسد. طبعا انتخاب زمان پخش به عهده صداوسیما است و در اختیار ما نیست، اما امیدوارم که در اولین زمان ممکن کار پخش شود تا خستگی بچه‌ها از تنشان برود.

کارگردان سریال و فیلم سینمایی شهید باکری گفت: نسخه سینمایی کار با سریال خیلی فرق می‌کند. نسخه سینمایی بیشتر فضای شهری دارد و به عملیات‌ها به شکل محدودتری پرداخته شده است و بیشتر فضای قبل و بعد از عملیات را دیده‌ایم.

برای تولید سریال عاشورا تعداد ۴ فروند بالگرد شینوک، ۲ فروند بالگرد ۲۱۴ از سوی هوانیروز در اختیار تیم کارگردانی این مجموعه قرار گرفته است که این ادوات توسط ۱۲ خلبان و ۲۰ نفر خدمه مستقیم پرواز همراهی شده است.

پروازهای انجام شده برای این پروژه با حضور افزون بر ۴۰ نیروی متخصص از غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی شامل عوامل برج مراقبت، عوامل عملیات سیستم مدرن کامپیوتری برای دیس پچینگ (سامانه جمع آوری اطلاعات و کنترل شبکه)، تیم فنی مخابرات، تیم فنی ایمنی پرواز، تیم پشتیبانی کننده سوخت و تجهیزات زمینی بودند.

دیدگاهتان را بنویسید