«دروغ بزرگی» که خودشان هم باور کردند/ گروگان‌گیری سلامت ایرانیان به بهانه تصویب FATF

با افزایش سرعت واکسیناسیون عمومی و واردات انبوه واکسن‌های خارجی در دو هفته گذشته، این پرسش مهم در افکار عمومی شکل گرفته که چرا چنین گشایشی در دولت قبلی رخ نداده است؟

«یوزف گوبلز» وزیر تبلیغات هیتلر می‌گوید: «دروغ هر قدر بزرگ‌تر باشد، باور آن برای توده‌های مردم راحت‌تر است»؛ در فریب با استراتژی دروغ بزرگ، کوشش می‌شود تا مخاطب مورد نظر، به سمت یک فضای روانی متفاوت با واقعیت سوق داده شود.

«FATF» و «تحریم» دو کلیدواژه پراستفاده در دولت یازدهم و دوازدهم بود و بارها دولتمردان تدبیر و امید، حل مشکلات کشور را به این دو موضوع گره زدند.

از FATF تا واردات واکسن کرونا

حامیان «FATF» معتقد بودند که مسائل مختلفی از قبیل کار نکردن اینستکس تا عدم همکاری بانک‌های خارجی با ایران، قهر مربیان خارجی فوتبال از ایران و حتی عدم واردات واکسن کرونا به عدم اجرای کامل برنامه اقدام «FATF» توسط ایران و قرار گرفتن کشورمان در لیست سیاه این نهاد بین‌المللی مرتبط است و در دفعات متعدد به این موضوع اذعان کردند.



علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، در یکی از نشست‌های خبری خود تائید می‌کند که نپیوستن این کشور به گروه ویژه اقدام مالی «FATF»، خرید واکسن خارجی کرونا را با مشکل مواجه کرده است.

سخنگوی دولت دوازدهم گفته بود که در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد «FATF» چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم؛ پیش‌تر علی مطهری، نماینده پیشین مجلس ایران، در پستی در توییتر نوشته بود: «به خاطر اینکه در لیست سیاه «FATF» قرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد».


دیدگاهتان را بنویسید