تلفن اینترنتی هزینه کمتر و نصب سریعتر

بسیاری از اوقات شرکت‌ها و افراد چه برای فعالیت‌های غیرقانونی (مانند هک، کلاه‌برداری و…) و چه برای کارهای قانونی (برای مثال تماس یک رئیس بانک با یک مشتری عادی) نیاز به برقراری تماس بدون فاش شدن هویت و مشخصاتمان هستیم. در بسیاری از این موارد، قصد نداریم که فرد موردنظر بتواند با همان شماره مجدد تماس بگیرد. در این مقاله باهم بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توانیم به وسیله شماره مجازی به این هدف برسیم.

خط مجازی و خط اینترنتی

بسیاری از افراد شماره تلفن مجازی را با شماره تلفن اینترنتی یکی می‌دانند، اما این دو با یکدیگر متفاوت هستند.

تلفن اینترنتی کارهای یک تلفن شهری را بدون نیاز به سیم‌کشی مخابرات و به وسیله اینترنت انجام می‌دهد که باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت و کیفیت می‌شود. معمولا به وسیله شماره اینترنتی بدون نیاز به دستگاه gateway و هزینه‌های بالای آن می‌توان سیستم تلفنی را راه‌اندازی کرد. برای آگاهی کامل از تلفن‌های اینترنتی و VOIP می‌توانید از خدمات به صرفه سایت الو۰۲۱ استفاده کنید.

اما تلفن مجازی ماهیتی یکبار مصرف دارند که به شما کمک می‌کنند بدون فاش شدن هویت‌تان و تماس بازگشتی تماس حاصل کنید.

برای مثال، مدیر شرکتی را در نظر بگیرید که حتی برای ربع ساعت خود برنامه ریزی می‌کند و نمی‌تواند شماره تلفن خود را در اختیار همه افراد قرار دهد؛ اگر از تماس عادی استفاده کند، بسیاری از افراد عادی شماره او را خواهند داشت؛ در این میان تنها راه استفاده از شماره مجازی می‌باشد که بصورت یکطرفه و یکبارمصرف این مشکل را حل می‌کند.

آیا شماره مجازی قابل ردگیری می‌باشد؟

امنیت و محافظت از هویت شما هنگام استفاده از شماره تلفن مجازی بستگی به نحوه قانون‌گذاری کشوری که در آن زندگی می‌کنید دارد. برخی از کشورها در قانون اساسی خود اجازه فعالیت شماره‌های مجازی را برای استفاده کاربران عادی نمی‌دهند و تنها ارگان‌های دولتی و امنیتی قادر به استفاده از این شماره‌ها هستند. در برخی کشورها مانند ایران شماره‌های مجازی مجاز هستند، اما اطلاعات کاربرانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند کاملا ثبت شده و در مواقع اضطراری در اختیار ارگان‌های دولتی قرار گرفته می‌شود.

موارد استفاده از شماره مجازی

شماره‌های مجازی در حیطه فعالیت‌های غیرقانونی برای مواردی مانند کلاه‌برداری، هک، معاملات غیرقانونی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این مورد در صورتی مفید خواهد بود که شماره مجازی مورد نظر به هیچ شکل قابل ردگیری نباشد.

در بخش فعالیت‌های قانونی شماره مجازی در اختیار شرکت‌ها، بانک‌ها، سازمان‌ها، مدیران شرکت‌ها و افراد سرشناسی مانند رئیس جمهور قرار می‌گیرد. در این گونه موارد، حتی اگر شماره مجازی قابل ردگیری باشد، موردی نیست زیرا تنها ویژگی مهم این است که شماره یکبار مصرف باشد و فرد دریافت کننده تماس، نتواند بار دیگر با همان شماره ارتباط برقرار کند.

برای مثال، شماره ولیعهد عربستان در هر چند ساعت یکبار تغییر می‌کند.

شماره مجازی همچنین معمولا برای ساخت اکانت‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی مختلف کاربرد دارد. برای مثال، فردی که قصد دارد تعداد بالایی اکانت جعلی در فیسبوک بسازد، به وسیله شماره مجازی می‌تواند حساب کاربری را ایجاد کند.

ارتباط با مخاطبان خارج از کشور

در برخی مواقع، هدف استفاده از شماره مجازی تنها حفظ هویت نیست، بلکه کاهش هزینه‌های تماس‌های بین المللی از آن استفاده می‌شود. اگر شما تمایل به ارتباط با مخاطبین خارج از کشور داشته باشید، هزینه این تماس‌ها به وسیله سیم‌کشی مخابراتی بسیار بالا و پر هزینه است.

شماره‌های مجازی به دلیل اینکه مانند تلفن‌های اینترنتی از بستر اینترنت برای انتقال داده استفاده می‌کنند، هزینه بسیار پائینی دارند که می‌تواند بسیار برای شرکت‌ها مقرون به صرفه باشد.

شماره مجازی همچنین کیفیت بسیار بالاتری در انتقال صدا دارد، زیرا از اینترنت استفاده می‌کند؛ اما تلفن‌های کابلی هرچقدر که فاصله دورتر باشد، کیفیت کمتری را برای انتقال صوت خواهند داشت.